Uit de Barneveldse Krant van 9-10-2019

Biotruck Voorthuizen: 'Gezond eten tegen welvaartsziekten'


VOORTHUIZEN 'Good food at home' is de slogan van Biotruck. Sinds een jaar is Martin van den Heuvel (50) uit Voorthuizen nu met een wagen op weg om in de regio biologische producten bij zijn klanten thuis te brengen. Van broccoli, brood, kaas en kiwi tot wijn, brood, vlees en cosmetica, ook via een webshop online te bestellen.

Door Freek Wolff

Idealisme zit Martin in het bloed, want voor zijn bedrijf Hillstones heeft hij ook werknemers in dienst die uit hun geboorteland vluchtten, zoals uit Irak en Syriƫ. Zij maken aanrechtbladen aan de Ambachtsweg in Barneveld en plaatsen die in keukens bij de mensen thuis.

De Voorthuizenaar heeft zijn wortels in de agrarische sector, want zijn ouders gingen tussen de boeren wonen en zijn opa had wat vee. ,,Ik heb de Middelbare Agrarische School gedaan en werkte veel bij agrarische bedrijven. Daarna had ik elf jaar een bedrijf met geiten, maar toen de melkprijs enorm daalde, kon ik dat niet volhouden. Als je dan op een zinkend schip zit en er komt een varend schip voorbij, stap je over. Ik kon bedrijfsleider worden van een firma die aanrechten maakt, waarna ik zeven jaar geleden voor mezelf ben begonnen. De bouw had ook altijd mijn interesse", vertelt Martin.

WELVAARTSZIEKTEN Hij was aan iets nieuws toe en de ziekte van zijn vrouw zette hem nog meer aan het denken over de kwaliteit van onze voeding. ,,Ze is nu weer gezond, maar je hoort over zoveel mensen die kanker krijgen. Dan vraag je je af hoe dat komt. In onze westerse landen heb je welvaartsziekten, want we hebben te maken met stress, een jachtig leven en we zijn afgedwaald van hoe het bedoeld is. Met medicijnen worden de symptomen bestreden, maar niet de oorzaak. Ook in ons welvarende land zie ik in de supermarkten producten liggen waarvan zeventig procent zo bewerkt is dat het eigenlijk in meer of mindere mate schade toebrengt aan de gezondheid. Dat moet toch anders kunnen? Als we gezonder gaan eten, ben ik ervan overtuigd dat de ziektekosten met veertig procent naar beneden kunnen. Op het terrein van diabetes is dat percentage wel tachtig procent."

DRASTISCH Van den Heuvel relativeert de strikte eisen waar producten in de supermarkten aan moeten voldoen en wijst op de pesticiden die in aardbeien zitten en dat tomaten niet eens meer met de wortels in de grond worden geteeld. ,,De Nederlandse boeren doen het niet slecht, maar als je kijkt hoeveel vitaminen en anti-oxydanten er nog in de groentes zitten, dan is dat drastisch minder geworden. Terwijl die juist je weerstand bevorderen. Dat zie je natuurlijk ook in de pluimveehouderij, want kippen moeten in hele korte tijd groeien. We zitten vast in een systeem waar voedsel goedkoop moet zijn, terwijl ik denk dat het vooral gezond moet zijn. We geven nog maar dertien procent van ons inkomen uit aan eten, wat vijftig jaar geleden nog dertig procent was. Het heeft te maken met de keuzes die we maken. Daar maak ik me zorgen om."

Dus ging de ondernemer over tot actie, ook omdat hij Hillstones goed op de rails heeft staan, waar zijn echtgenote mede de scepter zwaait. Hij rijdt nu met zijn Biotruck vergunningvrij in Voorthuizen, Barneveld, Nijkerk en Amersfoort, waar hij bij klanten aan huis biologische producten verkoopt. Zij kunnen ook online van tevoren bestellen (www.biotruck.nl). ,,We zijn eigenlijk een soort combinatie van onlinesupermarkt Picnic en de SRV-wagen. Ik richt me vooral op de persoonlijke aandacht van de klant, van dinsdag tot en met zaterdag." Met een lichtere auto bezorgt Martin ook in de kleinere dorpen in de regio.

PLASTIC Groente, fruit, vlees, vis, zuivel, kaas, brood en diepvriesproducten koopt Martin zoveel mogelijk in bij lokale biologische bedrijven, maar soms moet hij het noodgedwongen toch wat verder weg halen. ,,Het vlees komt meestal wel uit de buurt. Ik kan zo zeggen bij welke boer het gehakt en de eieren vandaan komen."

Omdat Biotruck zijn producten op die manier rechtstreeks van de producent betrekt, is er geen sprake van tussenhandel, zodat Martin zijn prijzen relatief laag kan houden. Dit komt ook doordat hij bespaart op (plastic) verpakkingsmateriaal, wat zijn klanten toch niet willen vanwege de schadelijke effecten van plastic.

LOGISTIEK Biotruck levert ook fruitabonnementen aan bedrijven, waar Martin dan wekelijks zorgt voor aanvulling van het (biologische) fruit. Op termijn zal hij vermoedelijk ook kant-en-klare mixen van groentes kunnen presenteren, met recepten, maar dit heeft organisatorisch nog wat voeten in aarde. Hij oriĆ«nteert zich al wel bij Post.nl om met gekoelde boxen zijn producten in het hele land te bezorgen. ,,We moeten dat op logistiek terrein nog uitzoeken, want je wilt toch die box retour hebben. Hier zitten dus nog wat haken en ogen aan."

Martin is een optimistisch persoon, heeft veel energie, kan met weinig slaap toe en relativeert dingen vrij gemakkelijk, maar hij erkent dat hij erg druk is met Biotruck. ,,Ik maak lange dagen, maar daar is nog nooit iemand ziek van geworden. De stress tussen de oren is soms wel een dingetje. We zitten nog in de beginfase en dan is het twee jaar even flink aanpoten, dat wist ik van tevoren." Op kantoor is een medewerkster aangesteld en zijn 17-jarige dochter Kellie voelt er misschien wel voor om parttime in de Biotruck te helpen, naast haar studie. Ze heeft al in een supermarkt gewerkt.

REMEKER Van den Heuvel laat zijn truck nog even van binnen zien. De diversiteit is groot. Organic nature, eko en bio zijn termen die je overal terug ziet. En broodbeleg, zoals chocopasta, zonder toevoeging van palmolie of suiker. De biologische kaas komt onder andere bij Remeker uit Lunteren vandaan. 'Weet wat je eet en waar het vandaan komt. Rechtstreeks van de boer naar jouw voordeur', is volgens Martin kernachtig de kracht van het Biotruck-concept.